iamelsewhere

Dagens köp!

Publicerad 2009-08-10 18:23:56 i Allmänt,


Äntligen en fin cykelkorg nu när jag har börjat mitt nya hälsosamma liv med att cykla till jobbet!
Så skönt att slippa ryggsäcken.

Just nu bakar jag grahamsbullar och njuter av mammas hemgjorda svartvinbärssaft! Det är lyx!


Grahamsbullarna är förresten världens enklaste och receptet kommer från min gamla hemkunskapsbok.

Grahamsbullar (ca 16 st)

1 pkt jäst
2 msk olivolja
4 krm salt
4 dl ljummet vatten el. mjölk
6 dl grahamsmjöl
2 dl vetemjöl

Smula jäst i en skål och tillsätt salt, olivolja och ljummet vatten.
Rör om till jästen är löst.
Tillsätt grahamsmjöl och vetemjöl och arbeta degen smidig.
Låt den jäsa i rumstemperatur i ca 20-30 minuter.

Arbeta degen smidig på nytt och rulla sedan bullarna.
Låt de jäsa på plåten i rumstemperatur i ca 20 min.
Grädda bullarna i mitten av ugnen 8-10 minuter.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela