iamelsewhere

Jag blir rädd...

Publicerad 2009-12-15 22:22:03 i Allmänt,

...när jag ser på programmet Jag ska bli stjärna på TV4. För er som inte har sett det, får man följa några barn i tioårsåldern som vill bli stjärnor inom sin respektive sport. Man får bl.a. träffa Teodor som tränar tennis ca 13 timmar i veckan...jag blir så otroligt frustrerad när jag hör på hur dessa föräldrar lever genom sina barn.
Det kan inte vara nyttigt för en tio-elvaåring att träna 13 timmar i veckan (varav några timmar är fysträning!) varken för det fysiska eller psykiska välbefinnandet. I förra veckan fick man se när Teodor gick till en kiropraktor för att försöka få bukt med sin tennisarmbåge. Det är mycket skrämmande! Och borde bevisa för föräldrarna att han kanske tränar för mycket! Till och med Teodors tränare på Kungliga Tennishallen tyckte att han borde lägga in vila lite oftare i sitt schema...
Jag förstår att man måste satsa och lägga ner enormt mycket tid för att bli en stjärna men risken är nog mycket stor att man antingen skadar sig eller ledsnar på det man håller på med. Följdfrågan blir om barnen känner att de faktiskt kan och vågar säga ifrån när de en vacker dag vill sluta med sin idrott?!

Saker och ting har säkert vinklats i detta program men jag tycker fortfarande att det är ett upprörande ämne och bra att det kanske blir en debatt.

Usch, nog om detta! Imorgon är det fysiologitenta. Kommer vara otroligt lättad vid elva-tiden imorgon. Då kan man andas ut och ta jullov! Hurra!

Nu är det sängen som gäller. Måste verkligen åka iväg tidigt imorgon, vågar inte lita på att kollektivtrafiken går som den ska på grund av snöovädret...

Sov gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela